logologo

Viktor & Rolf

Viktor & Rolf

Viktor Horsting i Rolf Snoeren, dwójka przyjaciół, niemal bliźniaków: wyglądają podobnie, ubierają się identycznie, myślą tak samo – nierozłączny duet holenderskich projektantów, których nazwiska od kilku lat nie schodzą z ust krytyków sztuki i komentatorów wydarzeń ze świata mody. Viktor & Rolf to mistrzowie cięć i drapowań, wysoce wyspecjalizowani w obserwacji i odwracaniu konwencji sztuki krawiectwa, jednak kluczem do sukcesu okazały się ich pokazy mody, widowiska na granicy ogólnie przyjętych form prezentacji odzieży i performance’u.

Viktor & Rolf Atomic Bomb

Kolekcja Atomic Bomb

Holenderscy projektanci zmaksymalizowali ideę teatralności w sztuce krawiectwa uprzednio lansowaną przez takich projektantów jak Alexander McQueen i John Galliano. Porzucili wybieg, kołyszące biodrami modelki i muzykę na rzecz autorskich pomysłów inspirowanych teatrem, happeningiem oraz sztukami plastycznymi i wizualnymi. Uwagę mediów przykuli w czasie Paris Fashion Week 1998, kiedy nie zgłaszając się oficjalnie do udziału w imprezie, zorganizowali niezapowiedziany, nigdzie niereklamowany pokaz Atomic Bomb prezentujący suknie w kształcie grzyba atomowego, wizualizujące apokaliptyczne wizje i lęki człowieka końca XX w. Fotografia atomowej sukni została zdjęciem tygodnia magazynu „Time”, a imiona Viktor & Rolf trafiły na pierwsze strony gazet.

W 2002 r., po pokazie Blue Screen, podczas którego modelki ubrane w jasnoniebieskie stroje posłużyły jako chodzące ekrany, na których wyświetlano ruchome desenie, „New York Times” napisał o projektantach: „Viktor & Rolf są artystami, a moda jest ich medium”. Stroje są dla nich aktorami, modelki rekwizytami, a oni sami – reżyserami i uczestnikami wielkiego spektaklu będącego, jak sami mawiają, „ucieczką od rzeczywistości”.

Viktor & Rolf Bedtime Story

Kolekcja Bedtime Story

W 1999 r. w czasie pokazu mody Russian Doll na obrotowej platformie umieścili modelkę, którą na oczach widzów ubierali w dziesięć warstw strojów, robiąc z niej matrioszkę lśniącą tysiącami kryształów Swarovskiego (zobacz filmiki z pokazu: cz. I, cz. II). W 2000 r. na potrzeby pokazu Tapdance nauczyli się stepować, by w wielkim finale wystąpić przed publicznością. W 2005 r. zaprosili do współpracy Tori Amos, by odśpiewała piętnastominutową wersję Pieśni Salomona w czasie pokazu kolekcji Bedtime Story składającej się z sukni z wielkimi poduszkami wszytymi zamiast kołnierzy. W tym roku wzięli udział we własnym pokazie kolekcji F/W 2011, przenosząc garderobiane kulisy na scenę główną. Stojąc na środku wybiegu, ubierali i rozbierali modelki, dokonując transformacji strojów z płaszczy w suknie i marynarki itd. (zobacz filmik). Zawsze bliżej im było do sztuki konceptualnej niż do typowego krawiectwa haute couture.

Viktor & Rolf Stars and Stripes

Kolekcja Stars and Stripes

W międzyczasie szereg muzeów i galerii prezentował ich instalacje i prace plastyczne oraz retrospektywne wystawy kreacji haute couture. M.in. w 1996 r. amsterdamska Torch Gallery zaprezentowała kolekcję porcelanowych lalek ubranych w miniatury strojów zaprojektowanych przez Viktora i Rolfa w minionych latach. Wystawę nazwano Launch, by podkreślić, że inspiracją do jej stworzenia były czasy wojny, gdy z powodu trudnej sytuacji ekonomicznej domy mody obwoziły swoje kolekcje po świecie w formie zminiaturyzowanych próbek.

By dotrzeć do szerszej publiki, w 2000 r. zaprezentowali pierwszą kolekcję prêt-à-porter: Stars and Stripes, na którą złożyły się stroje z tkaniny pokrytej wzorami z amerykańskiej flagi. Podkreślili w ten sposób swą intencję podboju masowego odbiorcy.

Na rok 2005, rok otwarcia pierwszego butiku z odzieżą prêt-à-porter i akcesoriami marki Viktor & Rolf, przypada premiera pierwszych perfum holenderskiego duetu: Flowerbomb, damskiej wody perfumowanej będącej eksplozją nut kwiatowych. Viktor i Rolf zaprojektowali flakon w kształcie granatu, nakreślili koncepcję zapachu i wymyślili jego nazwę. Formuła mieszanki opracowana została przez laboratoria L’Oréal.

Eau Mega

Eau Mega EDP

W następnym roku na rynku pojawiła się szyprowa męska woda toaletowa Antidote, „antidotum na rzeczywistość, przeciw której mamy tylko jedną broń: marzenia”, jak mawia Viktor Horsting. W 2009 r., podążając za swą maksymalistyczną wyobraźnią, projektanci zaprezentowali kolejny zapach dla kobiet: soczyście zieloną wodę perfumowaną Eau Mega w efektownym atomizerze skonstruowanym i nazwanym przez Viktora i Rolfa: megamizer.

Perfumy Viktor & Rolf dostępne są w perfumerii Kokai.pl.

VN:F [1.9.10_1130]
Rating: 2.0/10 (1 vote cast)
Viktor & Rolf, 2.0 out of 10 based on 1 rating

Wpisy o podobnej tematyce:

  1. Cukrowo-kwiatowa eksplozja – Flowerbomb marki Viktor & Rolf
  2. Viktor & Rolf – Flowerbomb
  3. Viktor & Rolf – Flowerbomb La Vie en Rose
  4. Viktor & Rolf – Antidote
  5. Viktor & Rolf – Flowerbomb Extrême

Skomentuj

logo
logo
Powered by THEY.PL | Designed by ORTOGRAFIKA.EU