logologo

Salvador Dali

Salvador Dali

Największy ekscentryk XX w., malarz, rzeźbiarz, performer, scenarzysta, scenograf teatralny, architekt, fotograf, poeta, filozof sztuki, projektant odzieży, mebli i innych dzieł sztuki użytkowej – Salvador Dali zapachy uważał za ważną formę ekspresji artystycznej. Niegdyś powiedział: „Spośród pięciu zmysłów węch jest jedynym, który niezaprzeczalnie najlepiej wyraża żądzę rozkoszy”.

Salvador Dali Pojawienie się twarzy Afrodyty knidyjskiej (1981)

"Pojawienie się twarzy Afrodyty knidyjskiej"

Własna marka

Gdy w 1982 r. producent perfum Jean-Pierre Grivory (dyrektor koncerny COFCI obecnie zwanego Cofinluxe) zaproponował mu, że wykupi od niego licencję na sygnowanie perfum jego nazwiskiem, Dali nie tylko podpisał kontrakt ustanawiający markę Parfums Salvador Dali, lecz także osobiście zaangażował się w jej promocję.

Namiętne usta bogini miłości

Dali zaprojektował flakon pierwszej wody toaletowej Salvador Dali. Inspirację czerpał z własnego obrazu Pojawienie się twarzy Afrodyty knidyjskiej. Artystę fascynowały usta i nos bogini miłości, symbole piękna i rozkoszy ważne w twórczości Dalego, które wyabstrahowane od reszty twarzy złożyły się na kształt buteleczki perfum.

Salvador Dali Boże Narodzenie (1946)

"Boże Narodzenie"

Światowa premiera

Jedną z zaledwie kilku sztuk kryształowych flakonów zaprezentował  w 1983 r., wystawiając ją w Museum Jacquemart André w Paryżu. Dwa lata później perfumy Salvador Dali we flakonie projektu Dalego, tym razem wykonanym z czarnego szkła, dostępne były w perfumeriach na całym świecie. Na kartonowym opakowaniu perfum umieszczono źródło autoinspiracji artysty, obraz Pojawienie się twarzy Afrodyty knidyjskiej. Na bukiet kompozycji zapachowej złożyły się nuty jaśminu, ulubionego zapachu Dalego, i róży, ulubionego kwiatu Gali, muzy i żony artysty.

Ubóstwiany na całym świecie

Przewidywany sukces marki nadszedł szybko. Perfumy we flakonach zaprojektowanych przez Dalego sprzedawały się drożej niż zapachy Diora. Tuż po wprowadzeniu na rynek flakon Salvador Dali EDT wygrał prestiżową nagrodę IPTA (Italian Packaging Technology Award), a w roku następnym – WPA (Worldstar Packaging Award) w Delhi. Artysta zaprojektował także czarny flakon męskiej wody toaletowej Salvador Dali pour Homme wyemitowanej w 1987 r. W wersji dla mężczyzn buteleczka również zwieńczona jest namiętnymi ustami Afrodyty wykonanymi ze szkła.

Arcydzieła na półkach perfumerii

Salvador Dali Kobieta z głową z róż (1935)

"Kobieta z głową z róż"

Po śmierci artysty w 1989 r. marka Salvador Dali podtrzymała kurs, jaki wyznaczył jej założyciel. Wszystkie flakony kolejnych wód toaletowych produkowanych przez Parfums Salvador Dali są pogrobowcami geniuszu wielkiego surrealisty, m.in. Eau de Dali (1995) odtwarza kształt buteleczki pierwszych perfum Dalego, Dalissime (1994) przypomina kolumnę z obrazu Boże Narodzenie, a Dalistyle (2002) – kobiecą sylwetkę z obrazu Kobieta z głową z róż.

VN:F [1.9.10_1130]
Rating: 8.8/10 (4 votes cast)
Salvador Dali, 8.8 out of 10 based on 4 ratings

Wpisy o podobnej tematyce:

  1. Salvador Dali – Dalissime
  2. Salvador Dali – Salvador Dali pour Homme
  3. Salvador Dali – DALI
  4. Salvador Dali – Lovely Kiss
  5. Salvador Dali czy DALI? EDP czy EDT? Pierwsze perfumy Salvadora Dalego

Skomentuj

logo
logo
Powered by THEY.PL | Designed by ORTOGRAFIKA.EU